Mijn eerste week in Japan

5 september 2018 - Kioto, Japan

Hoi!

Leuk dat je de tijd neemt om mijn verhaal te lezen! In eerste instantie was ik niet van plan om stukjes te schrijven over mijn tijd in Japan, maar omdat dit toch de makkelijkste manier is om iedereen op de hoogte te houden, zal ik proberen af en toe iets te plaatsen.

Op woensdag 29 augustus om 14:40 stapte ik in het vliegtuig op weg naar Japan. De vlucht zou in totaal 11 uur duren. Na 2 films gekeken te hebben, en toch nog 7 uur vliegen te gaan, besloot ik maar te proberen om wat te slapen. Ik zou om 8:45 (lokale tijd) aankomen in Osaka, ochtend dus. Verschillende (mislukte) pogingen om te slapen en 7 uur verder stapte ik uit het vliegtuig. De hitte en vochtigheid van Japan kwamen meteen recht in mijn gezicht, genieten. Vanaf het vliegveld van Osaka reisde ik in 75 minuten met de trein naar Kyoto, de stad die komend jaar mijn thuis zou gaan worden. Ik woon in een gedeeld huis met in totaal 6 kamers.

Shrine bij mijn huisMijn kamer is niet zo groot, maar we hebben een grote woonkamer waar ik meestal zit als ik thuis ben (inclusief een 80 inch TV, ook niet onbelangrijk).

De dagen na mijn aankomst heb ik vooral de stad verkend en verder gesetteld. Zo ontdekte ik dat er bijna recht achter mijn huis (op 3 minuten loopafstand) een soort park is met meerdere "shrines". Het is daar niet toeristisch dus ook helemaal stil, een erg mooie plek! Op zaterdag heb ik een fiets gekocht om zo meer van de stad te kunnen zien en makkelijker op en neer naar de uni te kunnen. Zo heb ik een dag later Kinkaku-ji bezocht, ook wel "Golden Pavillion" genoemd.

Kinkaku-jiEen heel mooi gebied, ook de tuin om de tempel heen is erg mooi, maar het krioelde er wel van de toeristen (dat was ook wel te verwachten).

Kamo RiverOp maandag moest ik voor het eerst naar de universiteit (Kyoto Prefectural University of Medicine), waar ik om 11 uur met mijn supervisor had afgesproken. Vervolgens heb ik een rondleiding gehad door het gebouw en me geregistreerd voor het face recognition systeem (ja dat hebben ze daar om binnen te komen, next level). Ik zal er hier niet te diep op in gaan, maar het onderzoek waar ik me mee bezig ga houden heeft te maken met een bepaalde peptide (neuropeptide Y) in een bepaald gebied van het brein (nucleus accumbens) in relatie met onder andere anxiety, verslaving en behavioral despair. Ik hoefde pas woensdag weer terug te komen, omdat er een tyfoon op komst was en de voorspelling was dat deze dinsdag aan land zou komen.

Ja, een tyfoon. Op mijn 6e dag in Japan mocht ik er al een meemaken, en dan ook meteen de heftigste van de afgelopen 25 jaar. Hoewel er geen "direct hit" was in TyfoonKyoto, was het toch maar beter om niet naar buiten te gaan. Rond 13:30 begonnen de harde windvlagen en deze gingen door tot ongeveer 16:00, gevolgd door een grote stortregenbui. Toen ik de volgende dag buiten kwam lagen de straten vol met bladeren en af en toe lag er een grote afgebroken tak, of zelfs een omgewaaide boom. Toen ik de filmpjes bekeek van andere delen van het land zag ik wel dat we nog "goed weg waren gekomen" hier in Kyoto.

Nu de storm weer is gaan liggen kan mijn stage en leven in Kyoto echt van start gaan, ik ben benieuwd!

よろしく

1. Hans Slaats:
    5 september 2018
    Ha Nienke,
    Wat leuk om je blog te lezen! Prachtige foto's van Kinkaku-ji. Heel veel plezier en succes!
    Liefs en groetjes, Hans
  2. Joke Vlemmings:
    5 september 2018
    Hoi nienke. Leuk die reisblog. Gisteren heb ik een nogal dom progamma gekeken. Maar het speelde zich af in tokio, vandaar.rare mensen af en toe. Ze gaan daar ook met een kart door die mega drukke stad, verkleed. Ook gingen ze naar een show met mensen die verkleed zijn als computer poppetjes. Wat me lastig lijkt is dat er niet zo goed engels wordt gesproken. Zo leer je wel makkelijker japans natuurlijk. Hoop dat je een leuke stage hebt met zeker een wonderlijke ervaring. Groetjes joke en peter
  3. Angela:
    7 september 2018
    Hoi Nienke, wat leuk en wat een interessant onderzoek. (Vind ik als bijna verpleegkundige verslavingszorg 😉) echt super, ben benieuwd naar je uitkomsten.Probeer ook te genieten van dit avontuur. We hebben nog aan je gedacht tijdens de tyfoon, je hebt het wel uitgezocht zeg 😉 We houden je reis verslag in de
    gaten. Wie weet heb je toch talent om verhalende schrijven
  4. Diny:
    25 september 2018