Herfst in Kyoto

27 november 2018

Zowel de herfst als de lente worden gezien als de beste seizoenen om Japan te bezoeken. Gebaseerd op mijn ervaringen van de afgelopen maand kan ik zeker bevestigen dat de herfst een geweldig seizoen is hier! Naast dat november over het algemeen veel zonnige en droge dagen heeft (dit jaar in ieder geval), is dit ook dé maand om het verkleuren van de bladeren van de bomen te bewonderen (vooral de maple trees). Kyoto kent vele plekken waar de bomen prachtig verkleuren in combinatie met bijvoorbeeld mooie tempels of rivieren en bergen. Ik heb dan ook zeker gebruik gemaakt van de kans om dit te kunnen zien.

Fall Foliage

Zo ben ik 3 november samen met Bárbara naar het noorden van Kyoto gegaan om twee tempels (Sanzen-in en Jakko-in) en de Otonashi-no-Taki waterval te bezoeken. De legende gaat dat het geluid van de waterval fuseert met het geluid van de zingende monniken in de buurt, waardoor de waterval niet te horen is. Otonashi is dan ook Japans voor "zonder geluid". Alhoewel het pas het begin was van het seizoen, waren de beginnende herfstkleuren al zichtbaar.

Sanzenin Otonashi-no-Taki Jakkoin

De volgende dag besloot ik af te reizen naar het westen van Kyoto om daar een wandeltocht te maken langs de Kiyotaki rivier tussen Takao en Huzukyo. De wandeling begon met een bezoek aan twee tempels (Jingoji en Saimyoji), waarvan 1 bovenop een heuvel. Het kostte wat moeite om er te komen, maar het uitzicht was prachtig! Ook hier waren de herfstkleuren al aanwezig, wat zorgde voor een hele mooie ervaring. Het wandelpad was erg rustig en zo nu en dan kwam ik mensen tegen, waarbij er standaard gegroet werd met "konnichiwa". Op ongeveer de helft van het pad nam ik een korte omweg naar de Kuuya-no-Taki waterval. In totaal duurde de wandeling ongeveer 5 uur.

Saimyoji Jingoji Kiyotaki River Kuuya-no-Taki Hozukyo

Later in de maand ben ik op pad geweest om verschillende tempels/shrines te bezoeken in het oosten van Kyoto. Ik begon bij de Shinnyo-do tempel die op maar 10 minuten loopafstand van mijn huis ligt. Hierna vervolgde ik mijn weg naar Eikan-do, Nanzen-ji en Kiyomizu-dera. Deze plaatsen staan allemaal bekend als populaire plaatsen in dit seizoen en ik heb kunnen zien waarom. Naast een overvloed aan mooi gekleurde bomen maken de daarbij gelegen tempels het plaatje af.

Shinnyo-do Shinnyo-do Eikan-do Nanzen-ji Kiyomizu-dera

Naast het bewonderen van de herfstkleuren overdag, zijn er ook bepaalde plaatsen die speciaal openen in de avond en de verkleurende bomen verlichten. Zo heb ik de Osawa-no-Ike Pond en de Hogon-in tempel (beiden in Arashiyama, in het westen van Kyoto) bezocht in de avond. Bij de Osawa-no-Ike pond waren niet veel mensen dus heb ik in alle rust rond kunnen lopen. Hogon-in was daarentegen wel erg druk, maar zeker ook indrukwekkend.

Osawa-no-Ike pond Osawa-no-Ike pond Hogon-in Hogon-in

Kortom, ik kan iedereen aanraden eens een bezoek te brengen aan Japan in de herfst om dit met eigen ogen te kunnen zien!

1. Frans:
    27 november 2018
    Ziet er prachtig uit Nienke! En ook zo goed beschreven.
  2. Angela:
    27 november 2018
    Prachtig die kleuren Nienke, wat een avontuuur om daar te mogen zijn.
  3. Margot:
    28 november 2018
    Ik kan niet wachten tot ik dezelfde wandeling kan maken in Kyotoo !! Enjoy the herfst verder nu het nog kan xxx
  4. Diny:
    29 november 2018
    Mooi Nienke, zo is de herfst inderdaad bijzonder!
    Op dit moment waaien hier de blaadjes om je oren en zijn de bomen bijna kaal!
    Enjoy!!!