Op pad in Japan!

Hoi allemaal!

Het is een tijdje geleden sinds mijn vorige bericht, maar ik heb inmiddels de tijd gevonden om weer wat te schrijven. Ik ben de laatste weken erg druk geweest met zowel leuke dingen (uitstapjes/sightseeing) als stage/lessen.

Wat ik namelijk precies hier doe, is een "double degree program", wat betekent dat ik bezig ben met 2 masters, namelijk Biomedical Sciences in Maastricht en Medical Sciences in Kyoto. Momenteel volg ik dus vakken op de uni hier (gelukkig (meestal) in het Engels en niet in het Japans), een vak in Maastricht (via Skype) en daarnaast loop ik hier ook stage. Genoeg te doen dus (maar tot nu toe gaat alles goed). Gelukkig heb ik daarnaast in de weekenden nog wel tijd om Japan te ontdekken!

Kyoto Prefectural University of Medicine KPUM Welcome Party at KPUM

Zo ben ik in het weekend van 21-24 september samen met Bárbara (volgt ook het double degree program) naar Hiroshima geweest. Een stad die vooral bekend is om de atoombom die op 6 augustus 1945 de stad heeft verwoest. Omdat 24 september een nationale feestdag was, hadden we een lang weekend. We vertrokken vrijdagavond met de nachtbus, om de volgende dag rond 6 uur 's ochtends in Hiroshima aan te komen. Omdat er nog geen bussen reden naar onze Airbnb besloten we om een wandeling te maken door het "Peace Park", een park gewijd aan de herdenking van  de atoombom. Omdat het nog erg vroeg was, waren er niet veel mensen en hebben we in alle rust het park kunnen bekijken. Later op de dag hebben we het Peace Memorial Museum bezocht, een museum over de atoombom, heel indrukwekkend! We hebben de dag afgesloten met een bezoek aan Shukkeien (een Japanse tuin), gevolgd door het eten van okonomiyaki (een soort hartige pannenkoek), Hiroshima stijl bereid (er is ook een Kansai-versie).

Children's Peace Monuments Peace Park Peace Memorial Hiroshima Castle

De volgende ochtend vertrokken we vroeg in de ochtend naar Iwakuni, wat iets buiten Hiroshima ligt. Iwakuni is vooral bekend om de brug (zie foto's) en er is ook een kasteel. Na beiden bezocht te hebben, gingen we naar Miyajima, een eiland vlakbij Hiroshima wat bekend is om de torii op het water en de bijbehorende shrine. Dit was voor mij het hoogtepunt van het weekend! Toen we op het eiland kwamen, was het eb, wat betekende dat je naar de torii toe kon lopen, het krioelde dan ook van de toeristen hier. Toen we het eiland verder gingen ontdekken, kwamen we uit bij een Boeddhistische tempel, iets hoger op een heuvel. Hier was een pad vol met kleine Boeddha beeldjes aan weerszijden, allemaal met mutsjes op, wat er heel leuk uitzag (zie foto's!). Ondanks dat het op het eiland zo druk was, was het bij deze tempel verrassend rustig! We besloten ook op het eiland avond te eten, wat achteraf een goede keuze was, want hierdoor konden we de torii ook nog in de avond zien, wanneer het water op het hoogst stond, dus hij in zee stond en ook nog prachtig verlicht was.

Iwakuni Kintai Bridge Torii Boeddha's bij Daishoin Itsukushima Shrine Torii Itsukushima Shrine Torii

De laatste dag hebben we vooral rondgelopen in het winkelgebied en rond 5 uur namen we de bus terug naar Kyoto, om rond middernacht weer thuis aan te komen. Het was een geslaagd weekend!

2 weken later, in het weekend van 5-8 oktober (wederom met een feestdag op de maandag) ben ik een lang weekend naar Osaka geweest. Nog veel groter dan Kyoto en er zijn zo veel mensen daar. Alhoewel ik op zaterdag onverwachts op en neer moest naar Kyoto (gelukkig is het maar een uurtje reizen), heb ik toch veel kunnen doen en zien. Zaterdagavond ben ik mee geweest met een georganiseerde pub crawl en het was een geslaagde avond! Ondanks dat ik niemand kende van tevoren was het erg gezellig en ik leerde snel nieuwe mensen kennen. Verder heb ik in het weekend nog het kasteel bezocht, het Museum of History en het aquarium en heb ik rondgelopen in het winkelcentrum.

Dotombori Dotombori Osaka Castle Osaka Aquarium Kaiyukan

Afgelopen weekend ben ik ook nog een weekend naar Kobe geweest. Op vrijdagavond kwam ik daar aan en heb ik de avond doorgebracht in een kleine Irish Pub. De sfeer was er heel goed en uiteindelijk was het ook later geworden dan ik had gepland (maar dat is een goed teken toch?). De volgende dag stond ik namelijk om 6:45 alweer op om een bezoek te brengen aan het kasteel van Himeji, wat ongeveer 1,5 uur reizen was. Na een bezoek aan het kasteel ben ik door de Japanse tuin die ernaast lag, Kokoen, gelopen om vervolgens weer terug te gaan naar Kobe, met een tussenstop bij de Akashi-Kaikyo brug. Een hangbrug met de langste "hoofdoverspanning" ter wereld (bijna 2 km). Terug in Kobe heb ik geluncht in Nankinmachi (China Town van Kobe) en daarna ben ik naar Meriken park geweest, het havengebied van Kobe en ben ik naar boven gegaan in de Kobe Port Tower. In de avond ben ik met een kabelbaan een berg op gegaan, het uitzicht op de verlichte stad was schitterend vanuit de kabelbaan! De dag heb ik afgesloten met nog een wandeling door Meriken park, maar nu in het donker, wat misschien nog wel mooier was dan overdag. De verlichting van de gebouwen was heel indrukwekkend. Eenmaal terug in het hostel merkte ik wel dat het een erg lange dag was geweest (mijn benen deden pijn en mijn telefoon gaf aan dat ik zo'n 30 km gelopen had..). De volgende dag heb ik mijn weekend in Kobe afgesloten met een bezoek aan een Japanse tuin, een wandeling door Kitano-cho (een wijk met Westerse huizen, inclusief een "Nederlands" huis), een bezoek aan het aardbeving-museum, het eten van Kobe-beef en tot slot een bezoek aan twee Sake (Japanse rijstwijn) brouwerijen. Een druk, maar leuk weekend dus!

Himeji Castle Akashi-Kaikyo Bridge Kobe Kobe Nunobiki Herb Garden Meriken Park Kitano-cho, Nederlands huis Hakutsuru Sake Brewery

Verder heb ik in de weekenden waarin ik niet weg ben geweest de tijd genomen om Kyoto verder te ontdekken. Zo heb ik verschillende tempels en shrines bezocht en ben ik naar de top van een berg (mount Hiei) aan de rand van Kyoto gegaan met uizicht op het grootste meer van Japan, lake Biwa. Ik heb wel een beetje vals gespeeld door deels de kabelbaan naar boven en beneden te nemen in plaats van de berg helemaal te beklimmen (alleen het laatste stuk heb ik gelopen). Daarnaast ben ik ook nog in Arashiyama geweest (met een bamboe bos en het Monkey Park boven op een heuvel). Vooral de baby aapjes waren heel schattig!

Arashiyama monkey park Arashiyama Bamboebos Lake Biwa Ninnaji Temple Myomanji Temple Kukurisaru, Yasaka Koshindo

PS: Omdat ik intussen een aardige verzameling foto's heb en niet alles in deze post verwerkt kan worden is het merendeel van de foto's te zien in de fotoalbums!

1. Frans:
    Ha lieve Nienke,
    We missen je natuurlijk hartstikke en Japan is wel heel erg ver weg maar daarom o zo fijn dat je het naar je zin hebt! Mooi om te zien dat je naast het harde werken voor jouw studie ook de tijd neemt om er op uit te gaan en leuke tripjes maakt. En we kijken ernaar uit om je te bezoeken en samen rond te reizen, over 2 maanden al! 😊
  2. Marie-louise:
    Goedemorgen Nienke.

Wat een enthOusiaste verhalen en wat heb je daar al veel gezien. Wij genieten van je verhaal en hopen dat je er nog een paar schrijft als je daar tijd voor hebt. Het allerbeste nog en geniet er van.
  3. Diny:
    22 oktober 2018
    Wow... Heel erg mooi! Trots!